آکادمی مجازی پیام تندرستی

پشتیبانی دوره: 09101547090

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی سنتی+دستورالعمل ها

Range-mooye-Tabiei-عکس-شاخص-logo (12)

مناسب‌نبودن گیاه برای کودک، میزان مصرف نادرست، یا بی‌کیفیت و نامرغوب بودن گیاه یا فرآورده گیاهی، می‌تواند موجب عوارض جدی در کودکان شود؛ بنابراین لازم است در تجویز گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی برای کودکان، نکات زیر را رعایت‌کنید:

– لازم است پیش‌از استفاده از هرگونه گیاه دارویی مانند بابونه، آویشن و… برای کودکان، حتماً با پزشک متخصص طب‌ایرانی مشورت‌کنید.

– در کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا داروی خاصی مصرف‌می‌کنند، باید در انتخاب و مصرف گیاهان دارویی دقت بیشتری کرد.

– استفاده از گیاهان با طبیعت خیلی‌گرم یا خیلی‌سرد، مانند ادویه تندوتیز، برای کودکان توصیه‌نمی‌شود.

– در شرایط سلامت عمومی کودک، به‌ویژه در کودکان کمتراز یک‌سال، مصرف گیاهان دارویی مانند اسطوخودوس، زوفا و… توصیه‌نمی‌شود.

– به دلیل ضعف طبیعی سیستم ایمنی و امکان بروز واکنش‌های حساسیتی یا آلرژیک، توصیه‌می‌شود میوه‌ها از حدود هفت‌ماهگی، کم‌کم به برنامه غذایی کودکان افزوده‌شوند.

– بهتر است میوه و صیفی‌جاتی مانند کیوی، توت‌فرنگی، خرمالو، خربزه، آلبالو، گیلاس، بادمجان و گوجه‌فرنگی، که می‌توانند موجب واکنش‌های حساسیتی شوند، پس‌از یک‌سالگی مصرف‌شوند.

– خوردن عسل برای کودکان زیر یک‌سال ممنوع است و بهتر است مصرف ارده نیز پس‌از یک‌سالگی آغازشود.

 

در مقایسه با بزرگسالان، سیستم ایمنی و مزاج کودکان ضعیف‌تر است. عادات غذایی‌ای که در دوره کودکی شکل‌می‌گیرند، در همه طول‌عمر همراه ما خواهندبود؛ عاداتی که در عین سادگی، می‌توانند تأثیر عمیقی بر سلامت فرد داشته‌باشند. ازسوی‌دیگر هم از دیدگاه طب ایرانی، کودکان معمولاً نیاز به درمان دارویی ندارند و با غذا درمان‌می‌شوند؛ بنابراین، بهتر است اصول زندگی و تغذیه سالم در کودکان را یادبگیریم. این اصول حیاتی، علاوه‌بر شش اصل ضروری حفظ سلامتی از دیدگاه طب ایرانی، یعنی آب و هوای خوب، تدابیر خوردن و آشامیدن، ورزش و تحرک مناسب، خواب و بیداری به‌جا، بهداشت و آرامش روانی و پاکسازی بدن از فضولات (مانند تعریق به‌اندازه، اجابت مزاج خوب و…)، شامل مواردی چون ماساژ و روغن‌مالی کودک،‌ کاهش زمان استفاده از تلویزیون و تبلت و گوشی همراه و… نیز می‌شود.

درمان‌های غیردارویی مشکلات و بیماری‌های کودکان

یبوست

یکی از نگرانی‌های خیلی‌از مادرها و پدرها، یبوست در نوزادان و کودکان است. البته که ما می‌دانیم که یبوست، «ام‌الامراض» است و حتماً باید درمان و مدیریت شود، اما در مورد نوزادان، تا‌جایی‌که بتوانیم، تلاش‌می‌کنیم هیچ دارویی به نوزاد ندهیم، حتی داروهای گیاهی. در این موارد، بهتر است که مادر را درمان‌کنیم. در مادرانی که به نوزاد شیر می‌دهند، بهتر است که به مادر دارو بدهیم؛ مثلاً اگر مادر از ترنجبین استفاده‌کند، ماده مؤثره ترنجبین، در شیر ترشح‌می‌شود و باعث‌می‌شود شکم کودک بهتر کارکند. مفرداتی مانند ترنجبین، شیرخشت، گل سرخ، زیتون، روغن زیتون و… چیزهایی است که در یک مادر شیرده قابل‌توصیه هستند و هیچ عارضه‌ای ندارند، ضرری به شیرش نمی‌رسانند و می‌توانند به نوزاد کمک‌کنند.

نکته دیگر در مورد نوزادان و کودکان، ماساژ آنهاست. ماساژ بدن نوزاد، چون موجب ریلکس‌شدن و آرامش نوزاد می‌شود، می‌تواند به دفع بهتر مدفوع کمک‌کند. خیلی‌از نوزادان و‌ کودکان، به‌خاطر ترسی که دارند یا اینکه دچار کولیک هستند، حتی ممکن است به‌صورت ارادی خودشان را سفت‌کنند؛ و وقتی آنها را ماساژبدهیم، ریلکس می‌شوند و دفع‌شان بهتر می‌شود. این ماساژ، می‌تواند در ناحیه ستون فقرات و به‌صورت دورانی از گردن تا باسن باشد، یا ماساژ کف پا. البته مؤثرترین ماساژ، ماساژ ساعت‌گرد شکم است که می‌تواند با روغن کرچک یا روغن زیتون انجام‌شود. ماساژ، از ناف شروع‌می‌شود و کم‌کم این دایره بزرگ‌می‌شود تا به دور شکم نوزاد و مسیر روده بزرگ برسد.

یک روش دیگر ماساژ، هم در نوزادان و هم در بزرگسالان، ماساژ پارویی است، به این‌شکل که شکم را از ناف به‌سمت پایین ماساژمی‌دهیم. یعنی مادر دستش را چرب‌می‌کند و شکم را از ناف به‌سمت پایین لگن، جایی‌که راست‌روده هست، با کناره دست آرام ماساژمی‌دهد و در‌واقع به‌صورت مکانیکی هم به دفع کمک‌می‌کند.

ماساژ، هم ناحیه روده‌ها را گرم‌می‌کند و روده‌ها را فعال‌تر می‌کند، هم خون‌رسانی بهتری ایجاد‌می‌کند، و هم خود روغنی که موضعی استفاده‌می‌کنیم، تا حدودی به رفع یبوست کمک‌می‌کند. پس از این روش‌ها استفاده‌کنید و اگر از اینها نتیجه‌ای حاصل‌نشد و فرزند دلبندتان همچنان دچار یبوست و زور‌زدن و اذیت بود، حتماً با یک متخصص طب ایرانی مشورت‌کنید یا از متخصصان اطفال کمک‌بگیرید.

اما گروه دیگر، کودکان هستند. در گام نخست، کودکان باید یادبگیرند که احساس دفع را نادیده‌نگیرند. خیلی‌وقت‌ها بچه‌ها سربه‌هوا هستند یا مشغول شیطنت و بازی هستند، و وقتی احساس اجابت‌مزاج ایجاد‌می‌شود، کودک آن را نادیده‌می‌گیرد، چون نمی‌خواهد از بازی‌اش جداشود. این حالت، کم‌کم باعث ایجاد یبوست و ماندگاری آن می‌شود. در این‌موارد باید رفتار‌درمانی‌کرد و برای بچه‌ها توضیح‌داد که این، کار بدی است و باعث بیماری‌شان می‌شود. باید هروقت احساس دفع دارند، بازی را متوقف‌کنیم و بگوییم «دیگر کسی بازی‌نمی‌کند، تو برو دفعت را انجام‌بده و بیا.»

همچنین باید به کودک یاد‌بدهیم که موقع غذاخوردن، تلویزیون تماشا‌نکند، حواسش پرت نباشد و فقط به غذایش توجه‌کند که بتواند غذا را زیاد بجَود.

استفاده از ملین‌های غذایی ساده مانند انجیر، روغن زیتون، روغن بادام در غذا، گل‌قند، یا خاکشی با آب گرم که ناشتا یا شب پیش‌از خواب استفاده‌می‌شود، در بعضی افراد، شلغم پخته، در بعضی افراد لبو یا چغندر پخته، سیب و میوه بِه (یک‌ساعت پس‌از غذا) مواردی است که می‌تواند به رفع یبوست در گروه‌های مختلف کمک‌کند.

ازجمله غذاهایی که برای برطرف‌کردن یبوست مفید هستند، سپیدبا (یعنی آبگوشت ساده‌ای است که در تهیه آن، از گوشت جوجه‌مرغ، بزغاله و دیگر گوشت‌های زودهضم، با سبزیجاتی مانند اسفناج، کدو، ماش و جو پوست‌کنده و ادویه گرم استفاده‌می‌شود)، شوربا (سوپ تهیه‌شده از گوشت مرغ چاق)، آبگوشت خروس (که گوشت آن خوب پخته و با روغن بادام تهیه‌شده‌باشد)، آشی که از ماش، نخود و مغز بادام در آن استفاده‌شده‌باشد، زرده تخم‌مرغ عسلی، سوپی تهیه‌شده‌ از هویج، سبوس گندم، جو و مقداری سبزیجات، خورش آلو اسفناج، خورش کرفس، شیربرنج، شربت آلو، عسل و انجیر است.

سرفه

سرفه‌ها در کودکان، به سه دسته خشک، خلط‌دار و حساسیتی (آلرژیک) تقسیم‌می‌شوند. سرفه، بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است و بهتر است خلط، با سرفه بیرون‌ریخته‌شود وگرنه ممکن است به قسمت‌های پایین‌تر ریه برود و منجر به عفونت‌های جدی مانند ذات‌الریه شود.

شاید برای شما جالب باشد:

درمان غذایی سرفه‌های خلط‌دار کودکان

  • پرهیز از خوردن آب سرد و تنفس در هوای سرد
  • نوشیدن آب و عسل به‌جای آب
  • هرصبح ناشتا، یک قاشق آب پیاز پخته به کودک بدهند.
  • لینت‌دادن طبع
  • بهترین وعده صبحانه برای بهبود سرفه خلط‌دار در کودکان، عسل، انجیر، حریره بادام، و حلوای چهارمغز با نان است.
  • برای ناهار و شام نیز می‌توان ماش‌پلو کم‌روغن، جوجه‌کباب با برنج کم‌روغن یا بدون روغن به کودک داد.

توصیه‌های طب ایرانی برای درمان سرفه خشک در کودکان

  • استحمام با آب نیم‌گرم و روغن‌مالی حلق و سینه با روغن بادام شیرین یا روغن بنفشه‌بادام
  • نوشاندن شربت عسل رقیق نیم‌گرم با چندقطره آب لیموترش تازه، روزی ۲-۳ بار در کودکان بالای یک‌سال
  • دادن لعاب به‌دانه با کمی نبات، به‌صورت نیم‌گرم
  • پرهیز از آب سرد، غذاهای سرخ‌کرده و تنقلات خشک‌کننده و پرنمک، آبمیوه‌های صنعتی و مواد غذایی کارخانه‌ای؛ و به‌جای آن، مصرف غذاهای رطوبت‌بخش مانند حریره بادام
  • اصلاح غذای مادر در کودکان شیرخوار
  • استفاده از حریره بادام، عسل، انجیر، ترکیبی از بادام و شکر به میزان مساوی که با نصف آن مویز مخلوط‌شده‌باشد و همچنین زرده تخم‌مرغ عسلی در وعده صبحانه
  • مصرف شوربای مرغ چاق یا برّه، نخودآب یا نخود پخته‌شده در شیر؛ یا سوپی که در تهیه آن از پنیرک استفاده‌شده‌باشد؛ یا ماش‌پلو با روغن بسیارکم و شیره بادام (شیربادام را به آب کته اضافه‌کنید) در وعده ناهار و شام
  • استفاده از بخور گرم یا سرد در اتاق کودک
  • برطرف‌کردن خشکی گلو با شیر مادر در کودکان کوچک؛ و با آب ولرم، سوپ یا آب نارگیل در بزرگترها
  • میوه خرمالو یک میوه ضدسرفه است. می‌توان یک‌چهارم تا یک میوه کامل را کم‌کم به کودک داد. در بچه‌های کوچک هم می‌توان یک قاشق چای خوری خرمالوی له‌شده به بچه داد.

درمان بیش‌فعالی کودکان با تغذیه درست

– بادام شیرین کمی گرم و تر است. برای کودکانی (که زیاد فعالیت دارند) بسیار مفید است و موجب رشدشان می‌شود. بادام، دوست دستگاه گوارش و تنفس است و انرژی را افزایش‌می‌دهد. «روغن بادام» از نظر حرارت، معتدل و از نظر رطوبت‌بخشی، بسیارقوی است و این خاصیت برای افرادی که فعالیت ذهنی فراوانی دارند، بسیارمفید است. این افراد می‌توانند روزی چندعدد بادام را کاملاً بجوند و یک‌قطره از روغن آن را در بینی بچکانند. ماساژ با روغن بادام نیز عضلات را نرم و آماده فعالیت می‌کند. متأسفانه روغن بادام تقلبی که با پارافین و اسانس تهیه می‌شود، فراوان شده است و باید از جای معتبر روغن بادام را تهیه نمود.

– درمان با عسل، یکی‌دیگر از راهکارهای درمانی است که برای درمان بیش‌فعالی کودکان در طب سنتی به‌کارگرفته‌می‌شود.

– طبق پژوهش‌های انجام‌شده، یکی‌دیگر از عواملی که در بروز این بیماری نقش دارد، کمبود آهن است. ازاین‌رو لازم است افرادی که مبتلابه این اختلال هستند، از مواد غذایی همچون اسفناج، عدس، کنجد و… استفاده‌کنند.

– مصرف پروتئین‌ها همه یکی از راهکارهای درمان بیش‌فعالی در طب ایرانی است که سبب افزایش تمرکز، تنظیم سطح قند خون و بهبود عملکرد مغز شخص می‌گردد.

– البته همیشه لازم نیست مواد غذایی خاصی برای درمان خورده‌شود و گاهی لازم است از برخی مواد غذایی پرهیزکرد. برای مثال در افرادی که به این اختلال دچار هستند، استفاده از لبنیات چندان توصیه‌نمی‌شود. اشخاصی که به لبنیات آلرژی دارند، ممکن است با خوردن آن، علائم اختلال بیش‌فعالی را نشان‌دهند.

شاید برای شما جالب باشد:

اسهال

– گاهی کودکان، به‌دنبال رویش دندان‌ها دچار اسهال می‌شوند. در موارد این‌چنینی، اگر اسهال شدید نبوده و علائم خطر نداشته‌باشد، نیازی به درمان ندارد. در این دوران، بهتر است کودک و مادر از مصرف غذاهای چرب و غلیظ پرهیزکنند.

– میوه‌هایی مانند گلابی، سیب و بِه را درطول این دوران به شکل خام یا کمپوت خانگی به کودک بخورانید.

– شربت خاکشیر با آب سرد نیز مفید است.

– می‌توان از داروهای موضعی هم استفاده‌کرد، به این صورت که مقداری زیره، انیسون و تخم کرفس را درون کیسه پارچه‌ای بریزید، گرم کرده و بر شکم و نشیمن‌گاه کودک بگذارید.

نسخه ORS خانگی

حدود نیم‌کیلو هویج فرنگی را رنده‌کرده و یک‌ونیم لیتر آب به آن بیفزایید و ۵۰-۴۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا آب آن به یک‌لیتر برسد. سپس صاف‌کنید و دوسوم قاشق چایخوری نمک طعام به آن بیفزایید. این محلول، حاوی قند، پکتین، سدیم، پتاسیم و عوامل لعاب‌دهنده است که علاوه‌بر تأمین آب و الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدن، به بهبود اسهال کودک نیز کمک‌می‌کند و مزه آن نیز مانند مزه ORS ناخوشایند نیست.

استفراغ

– اگر کودک مبتلابه استفراغ مکرر شد، مراقب‌باشید که بیش‌از نیاز کودک، یا به‌اجبار به او شیر ندهید. اگر کودک غذا می‌خورد، غذا با حجم کم و به‌تدریج و به‌دفعات به کودک داده‌شود.

– اگر کودک هیچ‌نوع خوراکی را نمی‌تواند تحمل‌کند و هرچه که می‌خورد را بالامی‌آورد، در یک پارچه، کمی هل نیم‌کوب را با گلاب آغشته‌کرده و مدام جلوی بینی کودک بگیرید. می‌توانید پارچه را با یک نخ، مثل گردنبند به گردن کودک آویزان‌کنید تا بوی آن به‌طور دائم به مشام کودک برسد.

– مالیدن کمی روغن گل سرخ یا روغن مصطکی بر روی معده نیز کمک‌کننده است.

– وقتی کودک تا حدودی توانایی خوردن پیداکرد، آب و گلاب را به نسبت ۲ به ۱ مخلوط‌کرده و با کمی شکر شیرین‌کرده و به کودک بدهید.

– درصورتی‌که موقع استفراغ، کودک زردآب بالابیاورد، دستورات زیر را انجام‌دهید:

– یک قاشق چایخوری رب انار، هر ۳-۲ ساعت به او بخورانید.

– با ۷ لیوان آب، ۱ فنجان رشته فرنگی، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۳۰ عدد بادام پوست‌کنده آسیاب‌شده، ۲ قاشق غذاخوری تره خردشده و ۳ قاشق غذاخوری شوید، سوپ تهیه‌کنید تا هر ۳-۴ ساعت یک کاسه کوچک میل‌کند.

نکته: نوشیدنی‌هایی که کودک را دچار استفراغ می‌کنند، باید خنک بوده و ابتدا با مقدار کم برای او شروع‌شود. مثلاً هر ۱۵ دقیقه، یک قاشق چای‌خوری به کودک داده‌شود و اگر تحمل‌کرد به‌تدریج به میزان آن اضافه‌شود.

شاید برای شما جالب باشد:

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی

نفخ نوزادان

  • ماساژ سر معده نوزاد با روغن زیره سیاه
  • اصلاح تغذیه و شیر مادر

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی 

زردی نوزاد

توصیه‌های طب ایرانی به مادران برای کاهش زردی نوزادی:

– باتوجه به اینکه افزایش شیردهی در نوزاد، باعث افزایش دفع و کاهش زردی خواهدشد، بهتر است از چندروز پیش‌از زایمان، مصرف موادی که باعث افزایش شیر می‌شوند را مدنظر داشته‌باشید.

– از یک تا دو هفته پیش‌از زایمان تا دوهفته پس‌از آن، روزانه یک‌لیوان مخلوط عرق کاسنی و شاهتره بنوشید. افزودن خاکشیر و ترنجبین یا شیرخشت به ترکیب کاسنی و شاهتره، پیش و پس از زایمان، در پیشگیری یا کم‌کردن شدّت زردی نوزاد مؤثر است.

– اگر فرزندتان زرد شد، مصرف گرمی‌ها (مانند کاچی، مغز گردو، زعفران و…) را کاهش‌دهید و مصرف مواد غذایی صفرابر مانند سوپ جو، آلو و کدو را زیادکنید.

– مراقب یبوست باشید و در صورت بروز یبوست، با مصرف ترنجبین (۱ تا ۲ قاشق غذاخوری به شکل جوشیده) یا شیرخشت، آن را برطرف‌کنید.

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی

تب کودکان

– معمولاً هنگام تب، اشتهای کودک کم‌می‌شود. در این هنگام، اگر کودک بالای ۲ سال است و چندان ضعیف نیست، بهتر است که تا یکی‌دو روز از مواد غذایی چرب و گوشت پرهیزکند و به کودک اصرارنکنید که به‌زور غذا بخورد، چراکه بدن او ضعیف بوده و مصرف اجباری غذا، باعث بروز مشکلات گوارشی خواهدشد. در کودکان کوچک‌تر یا درصورت وجود ضعف، مصرف مواد غذایی ساده و کم‌حجم مانند حریره‌ها، سوپ‌ها و آش‌های ساده توصیه‌می‌شود.

– بهتر است از غذاهای سبک و زودهضم مانند گوشت پرندگان، سوپ اسفناج، سوپ جو با مقداری آبغوره استفاده‌شود.

– خوردن خوراکی‌های با مزاج سرد و تر، مانند کدو، عناب، تمرهندی، شربت خاکشیر، آلو و شربت خنک آن، و ماءالشعیر طبی (در کودکان بالای یک‌سال) مفید است.

– بهتر است در هنگام تب، از خوردن مواد غذایی چرب و شور، گوشت قرمز، شیر، خربزه، هندوانه، انگور، موز و گیلاس پرهیز شود.

– استفاده از پاشویه زیر برای پایین‌آوردن تب کمک‌کننده است: ۲ قاشق غذاخوری گل بنفشه، 2قاشق غذاخوری گل ختمی و 2قاشق غذاخوری برگ سِدر را در ۴ لیوان آب بجوشانید تا ۳ لیوان بماند. مایع بدست‌آمده را از صافی گذرانده و بگذارید تا ولرم شود. سپس پاها را درون آن قرارداده و از زانو به پایین را با این آب ماساژدهید. وقتی آب سرد شد، پاها را خشک‌کنید. پاشویه محلول آب ولرم و عرق بید هم بسیار مفید است.

– تاس کباب برای تب: کدو، هویج، سیب‌زمینی، پیاز، به، آلوبخارا، سینه مرغ، کمی نمک و زردچوبه را با آب کم بپزید. 10 دقیقه مانده به برداشتن غذا، ۱۰ گرم گُل بنفشه درون آن بریزید. این غذا را به مدت سه روز بخورید.

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی

ادرارسوختگی پای بچه‌ها

– 1 قاشق مرباخوری برگ مورد را با ۱ لیوان آب بجوشانید، صاف‌کنید و پس‌از سردشدن، نوزاد را با آن بشویید. همین کار را با ۱ قاشق مرباخوری گل سرخ هم می‌توانید انجام‌دهید.

– پماد کالاندولا هم گزینه‌ای خوب برای ادرارسوختگی نوزادان است.

– یک روش مؤثر دیگر برای بهبود ادرارسوختگی، آغشته‌کردن موضع با عرق کاسنی است.

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی

کولیک

ضعف معده نوزاد، شیرخوردن زیاد و کیفیت پایین شیر، باعث بروز کولیک می‌شود. مادری که خود دچار نفخ است و مشکلات گوارشی دارد یا غذای نفاخی مصرف‌کرده، شیر مناسبی تولید نخواهدکرد و مصرف همین شیر، باعث بروز مشکلات گوارشی در نوزاد خواهدشد. به همین‌علت اصلاح مشکلات گوارشی مادر و تغییر روند شیردهی، دو اصل مهم درمان کولیک نوزادی هستند.

پس به مادر توصیه می‌شود:

– غذا را خوب بجوید و با آرامش غذا بخورید.

– صبح ناشتا، بین غذا و بلافاصله پس‌از آن، آب و به‌ویژه آب سرد ننوشید.

– سعی‌کنید فاصله بیشتری (دست‌کم ۱-۲ ساعت) بین شیردهی‌ها بگذارید.

– یبوست مادر می‌تواند عامل ایجاد نفخ در مادر و کودک شود. اگر یبوست دارید، آن را اصلاح‌کنید.

– یبوست نوزاد نیز می‌تواند عامل ایجاد کولیک باشد. اگر نوزاد شما دچار یبوست است، آن را با رعایت موارد ذکر شده در قسمت یبوست برطرف‌کنید.

– ماساژ شکم نوزاد با روغن زیتون یا روغن مصطکی، چندبار در روز در جهت عقربه‌های ساعت، نتایج خوبی در آرام‌کردن او دارد.

– زنیان را سائیده و با سفیده تخم‌مرغ مخلوط‌کنید؛ سپس گرم کرده و با پارچه‌ای بر شکم کودک ضمادکنید.

– در کیسه‌ای آب گرم، روغن زیتون و کمی نمک را مخلوط‌کرده و آن را بر شکم کودک بگذارید.

– مقداری پودر زیره و آویشن را با روغن زیتون مخلوط‌کنید و خمیر حاصل را بر شکم کودک ضمادنمایید.

– نوزاد را روی شکم خود بخوابانید و پوست شکم او را روی پوست شکم خود بگذارید و تکان‌دهید. گاهی حرارت بدن شما او را آرام خواهدکرد.

محدودیت کودکان در مصرف داروهای گیاهی

مشکلات دندان در آوردن

برای کمک به کنترل عوارض دندان درآوردن و کاهش التهاب لثه، می‌توانید لثه‌های کودک را با روغن زیتون یا کره حیوانی چرب‌کنید.

شب‌ادراری

یک قاشق غذاخوری شیره انگور، با یک قاشق مرباخوری خاکشیر مخلوط‌شود و شب‌ها پیش‌از خواب به کودک داده‌شود.

طبیعت‌درمانی و تأثیر آن در سلامت کودک:

قرارگرفتن در معرض جریان‌های طبیعی، رودخانه، درختان، گیاهان و… منجربه کاهش استرس کودکان می‎شود؛ پس هفته‌ای یک‌بار کودکان را به خارج شهر و به دل طبیعت ببرید.

منابع:

یادداشت‌های دکتر ناصر رضایی‌پور در سایت مرجع پیام تندرستی

یادداشت‌های دکتر ارمغان‌سادات کیهان‌مهر

کتاب حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایران، نوشته دکتر محسن ناصری

کتاب تغذیه درطب ایرانی- اسلامی، نوشته دکتر کُردافشاری، دکتر محمدی کناری و دکتر اسماعیلی

سایت طبایع

دیدگاه (26)

  1. صدیقه

    درمان اسهال کودکان با دارو گیاهی ممکنه؟

    1. دکتر رضایی پور

      مصرف سیب درختی خرد‌شده و تفت‌داده‌شده کمک شایانی است. تا وقتی کودک بی‌اشتهاست نباید به‌زور به او غذا داد. اسهال‌های طول‌کشیده حتما نیاز به بررسی توسط پزشک دارند.

  2. خادمی

    دارو گیاهی برای تب کودکان میشه معرفی کنید؟

    1. دکتر رضایی پور

      برای سرفه‌های خشک، دم‌کرده بنفشه یا ختمی و پنیرک چرب‌کردن بینی با روغن بنفشه و برای سرفه‌های خلطی و مرطوب، دم‌کرده آویشن و زوفا و چرب‌کردن بینی با روغن سیاهدانه بسیار خوب هستند.

  3. رحیمی

    دارو گیاهی آبریزش بینی کودکان داریم؟

    1. دکتر رضایی پور

      پاشویه با عرق بید و نوشاندن شربت عرق بیدمشک تأثیر خوبی در کنترل تب دارد. چرب‌کردن بینی و پیشانی و کف دست و پا و قفسه سینه با روغن بنفشه هم مؤثر است.

  4. سمانه

    دارو گیاهی تقویت حافظه کودکان چی خوبه؟

    1. دکتر رضایی پور

      آبریزش را تا جای ممکن با داروهای شیمیایی کنترل‌نکنید. بخور بابونه و آویشن تأثیر خوبی بر کاهش آبریزش‌های ساده دارد.

  5. جیران

    دارو گیاهی برای یبوست کودکان از همه بهتر چیه؟

    1. دکتر رضایی پور

      بی‌عارضه‌ترین ملین برای کودک و بزرگسال، انجیز خیسانده در آب و گلاب است که صبح ناشتا میل‌می‌شود و هم خون‌ساز و دارای کلسیم و… است و هم ملین.

  6. نوشین

    چه دمنوش‌هایی رو کودکان میشه بخورن؟

    1. دکتر رضایی پور

      بهتر است دم‌نوش‌های کودکان را به دمنوش‌های ساده‌ای چون سیب، به و نهایتا به‌لیمو و بهارنارنج محدودکنید.

  7. خراطی

    عرق نعنا خوبه بعد از غذا به بچم بدم؟

    1. دکتر رضایی پور

      نعنا و عرق آن، موجب بهبود هضم غذا می‌شوند ولی مصرف مداوم و مکرر آنها باعث شلی دیرچه فوقانی معده و ایجاد یا تشدید ریفلاکس (ترش‌کردن) می‌شود. ضمنا نباید بی‌دلیل و خودسرانه از گیاهان و فراورده‌های گیاهی استفاده‌کنید.

  8. صدرایی

    کدوم عرق‌ها رو میشه به بچه‌ها داد؟

    1. دکتر رضایی پور

      گلاب و عرق بیدمشک (اگر باکیفیت و استاندارد و بدون الکل باشند!) کم‌عارضه‌ترین عرق‌ها برای کودکان هستند. بقیه عرق‌ها را موردی و با تجویز پزشک مصرف‌کنید.

  9. طهرانی

    برای گلو درد بچه‌ها چی بدیم؟

    1. دکتر رضایی پور

      ازآنجاکه ممکن است گلودرد ناشی‌از عفونت باکتریال و چرکی باشد که عوارض جدی و بلندمدت به‌جامی‌گذارد، حتما به پزشک متخصص اطفال یا طب ایرانی مراجعه‌کنید.

  10. شروین

    برای دل درد بچه‌ها چی بدیم؟

    1. دکتر رضایی پور

      اگر مواردی چون عفونت‌ها و مشکلات جدی گوارشی و داخلی رد شده‌اند، می‌توان از دم‌نوش هل، دارچین یا نعنا با کمی نبات یا عسل استفاده‌کرد.

  11. کرم پور

    برای شب ادراری بچه‌ها چی خوبه؟

    1. دکتر رضایی پور

      علت معمولا سردی مزاج و رطوبت مثانه است. این موارد را توصیه‌می‌کنم: پرهیز از سردی‌جات و مدرها مانند چای، به‌ویژه عصر به‌بعد؛ بیدارکردن کودک در طول شب (مهم‌ترین تدبیر)؛ خوردن درازمدت گلقند، یک قاشق مرباخوری صبح ناشتا؛ خوردن غذاهای گرم مانند کباب؛ مصرف روزانه نارگیل و شکر و گردو؛ روغن‌مالی مثانه با روغن‌های گرم مانند قُسط

  12. عازمی

    بچم یه مدت هی میترسه چی بهش بدم بخوره آروم بشه؟

    1. دکتر رضایی پور

      به احتمال زیاد، مشکل در ضعیف‌شدن روح قلبی است. به غذاهایش کمی زعفران بیفزایید و عصرها یک فنجان دمنوش گاوزبان با کمی عسل بدهید. شادی و نشاط کودک و پرهیز از تنش عصبی و غم و خشم و ترس، بسیارمهم است.

  13. سعادت

    دارو گیاهی تقویت حافظه کودکان چی خوبه؟

    1. دکتر رضایی پور

      بازی و شادی و پرهیز از غم و استرس، خواب به‌موقع و کافی از سر شب تا صبح زود، پرهیز از غذاهای نامناسب و سنگین و محرک مانند مواد رنگی و نوشابه‌ها و… درکنار مصرف روزانه بادام و فراورده‌های آن مانند شیربادام، فرنی بادام و حریره بادام، کشمش و مویز، گردو و جوانه‌ها موجب تقویت تمرکز و حافظه کودکان و بزرگسالان می‌شود.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *